Att filma

Vad är det man kan tänka på när man filmar?

 

Peter Milton, IT-pedagog AVMedia Kalmar
Peter Milton, IT-pedagog AVMedia Kalmar

Även filmandet är ett berättande, även att vi oftast har både lång erfarenhet och utbildning av berättande med penna eller som numera – ett tangentbord.  När man filmar används fler sinnen, intryck, kanaler – bilder, ljud, röst, dramatisering.  

Finns det vi ser verkligen med i filmen?

Lina och Mari från Borgholm filmar piratskepp

Lina och Mari från Borgholm filmar piratskepp

Med närbilder kan man luras hur mycket som helst, skapa illusion av – film är till väldigt stor del det man inte ser i bild och det som åskådaren själv fyller i. Ett exempel är reklamfilmen om ”ett kaffemärke” och oväntat besök. Den innehåller mycket närbilder, inleds med miljöbild, sedan närbilder som visar ex sinnesläge hos de som är berättelsebärande personer. 

Tänk  på att:

  • använda mycket närbilder för att skapa sinnesstämningar och – illusioner
  • växla mellan de olika bildutsnitten – miljöbild, närbild, halvbild,  helbild, närbild osv
  • använda fågelperspektiv för att förminska någon 
  • grodperspektiv får någon eller något att verka störreRedigering
  • vikten av att växla mellan närbild och miljöbild för att få ett flyt i berättelsen och variation
  • låta kameran gå ca 5 sek innan själva scenen startar och gör avslut på samma sätt + 5 sek. Detta underlättar när du ska redigera
  • zooma så lite som möjligt under filmning eftersom det lätt ger en skakig bild
  • gör hellre ett scenbyte (framtida klipp) gå närmare personen/objektet eller förändra vinkeln – för att skapa mer liv i filmen

Val av videokamera och annan utrustningcross_sofie_malin_ute

Marknaden förändras ständigt och snabbt… nu hösten 2009 rekommenderas att man köper en videokamera med minneskort (inbyggt och/eller separat). Välj en kamera med separat mikrofoningång med möjlighet att ansluta en extern mikrofon.  En sådan mikrofon ska vara dynamisk, dvs batteridriven för att slippa besvär med långa sladdar och behov av att ansluta till vägguttag. Använd stativ! 

Förebedelse inför filmtillfällen

Tanken med dagen är att du och din kollega ska filma ett bokprat som sen andra kan ta del av. Genom det egna skapandet bekantar ni er med hur videokameran fungerar och hur man använder kameran för att förstärka berättandet. Du får också lära dig hur redigering av video fungerar. 

Förberedelse

Dela in er i grupper om två och två. Välj bok. Uppgiften är att du och din kollega under kurstillfället ska filma ett bokprat som i färdigt skick är på högst två minuter. Förbered detta med att tänka igenom hur bokpratet ska gestalta sig och gör ett manus som kan användas vid filmandet. Till din hjälp kan du använda en mall till ett bildmanus som finns på AV-Media Kalmars webbplats.Det går naturligtvis att göra ett manus på annat sätt om det passar gruppen bättre. Utgångspunkten är att filmen ska bli högst två minuter lång och det är viktigt att man har testat att så är fallet. Här har du säkert god hjälp av era tidigare möten med drama- och berättarpedagoger. 

Så här jobbar vi under kursdagen

Efter en kort genomgång ska du och din kollega utifrån ert manus filma bokpratet. Därefter redigerar ni filmen där ni bl a tar bort det som inte ska vara med och där ni lägger till för- och eftertext, även effektljud och musik kan läggas på. Till sist så publicerar vi filmerna på YouTube. Videokameror, stativ och redigeringsdatorer har jag med mig.
Vi kommer också att titta på vad man behöver tänka på om man använder andra videokameror och andra redigeringsprogram. 

Har ni frågor

Peter Milton, IT-pedagog,  AV-Media Kalmar län, 0480-61572, pm@regforb.se

_________________________________________ 

Utdrag ur loggböcker:cross_anna_m_evaG

Jag tyckte det var en jättebra dag! Det var roligt att få prova både filmmomentet och redigeringsbiten. Peter Milton kändes kunnig och lade sig på ”rätt” nivå. Jätteviktigt att vi fick tillfälle att göra allt på samma dag så att vi kunde se slutprodukten också, trots att det kändes lite stressigt. Nu gäller det bara att man ska hålla kunskaperna uppdaterade.  

———————-  

Ja, då borde man ju ha producerat diverse filmer vid det här laget. Det har vi dock inte. Och det beror till största delen på teknik som inte har fungerat, avsaknad av rätt program, svårt att få till tid när det passar båda och att man inte alltid kan arbeta ostört. Först tänkte vi använda Pinnacle, men det programmet godkändes inte av IT-enheten. Istället blev vi erbjudna Adobe, men det programmet har vi ju inte jobbat med tidigare, så vi bestämde oss för att istället använda Movie Maker. Då var vi alltså tvungna att ladda ner Any video converter först, för att vi skulle kunna konvertera filerna. När vi hade gjort filmerna så hade vi ju använt Pinnacle på kursen, så det gick inte att föra över det direkt till Movie Maker då. Dessutom så finns det bara Windows XP på datorerna och när vi jobbat med att redigera bilderna på kursen så använde vi en dator med Windows Vista (nyare). När vi gjort detta efter mycket om och men (man hade ju helt glömt bort hur det var man gjorde, men till slut lyckades vi) och försökte använda Movie Maker så låste sig programmet hela tiden. Vi fick avbryta och starta om datorn en gång varannan minut, och ibland var det vi hade gjort sparats, ibland inte. Till slut var vi så trötta på filmen vi höll på med, och började redan se brister i den, så att vi bestämde oss för att skippa den och börja om på nytt med att filma en ny film. Då var frågan i vilket program vi skulle lägga in den nya filmen. Vi bestämde oss för att prova Adobe, men då visade det sig att det var Adobe Photoshop som blivit installerat på den dator som det angivits, och inte Adobes filmprogram. Och vi var tvungna att ladda ner Any video converter även till denna dator, eftersom det bara fanns Windows XP på den. Vårt önskemål hade varit en bärbar dator, så att vi kunde välja var vi ville sitta och kunna arbeta ifred. Nu måste vi hela tiden boka in oss i datasalen och vi har oftast bara möjlighet att jobba några timmar i taget. Oftast har saker och ting strulat och när vi väl har kommit igång så är tiden slut. Och sedan dröjer det några veckor innan vi har tid igen, och då har vi glömt hur det var man gjorde och får börja på nytt igen med att sätta sig in i det hela. Men vi lär oss väl till slut, men ibland har det känts hopplöst. Lite av glädjen med att skapa har ju försvunnit i allt detta teknikstrul. Vi är ju inga datatekniker och minsta lilla grej är ju nytt och långt ifrån självklart för oss. Men vi ger inte upp, en film ska vi ha klar före sommaren i alla fall….
_________________________________

Efter bonusdagen med Peter Milton trodde vi att nu var det ok att börja redigera våra filmer och lägga ut dom. Men ack, vad vi bedrog oss. Så blev inte alls fallet. Tekniska problem hela tiden. Vi har misslyckats massor av gånger och lagt ner åtskilliga timmar på att försöka lösa problemen.

XY och jag har bara 1 timme var fjortonde dag tillsammans att redigera filmerna på.

Det första problemet vi hade var att på kommunens datorer fanns inte Vista. Vi hade jobbat lite med Movie Makers i våra datorer. När vi skulle spela upp filmen så fanns det inget ljud och det hängde sig. Vi löste problemet med att jag tog med mig min privata bärbara dator hemifrån. Där har jag Vista.

Vi har fått ett redigeringsprogram på en dator på Stadsbiblioteket. Det visade sig att det var inte ett redigeringsprogram för film. Dessutom kan inte XY och jag använda detta program eftersom vi befinner oss på en skola.

Till slut lyckades vi med min bärbara dator. Vi la över filmen på ett USB-minne och skickade iväg den. Nästa problem var att filen gick inte att öppna. Det var tydligen ingen filmfil. Det var bara att göra ett nytt försök. Gjorde om allt och lyckades göra en filmfil. Men…När vi skulle skicka den visade det sig att formatet var för stort.

Börja om igen och efter många svordomar och svett så blev det till slut en 1 min film. Denna film på 1 min har tagit oss hela våren att göra. Vi har varit på väg att ge upp flera gånger. När inte tekniken fungerar blir man bara frustrerad och det roliga i projektet försvinner.

Men vi jobbar enträget på och hoppas att vi kan göra flera filmer så småningom. Det ska också sägas att vi ett flertal gånger har försökt ladda ner gratisprogram för redigering från nätet till våra kommunala datorer. Men inte lyckats.

Vi har väl blivit lite gråhårigare på kuppen, men när man till slut lyckas så blir man ju glad igen.
_____________________________

Y var här idag och vi satt och jobbade med vår nya film. Problem som vanligt! När vi ska importera filmfilerna till Moviemaker så kan vi bara importera en fil och får som svar att de andra inte kan importeras på grund av att de inte är indexerade!!!! Varför funkar det då med en fil och inte de andra? Pratade med vår dataansvarige om det och han jobbar på det.
_________________________________

Jaha, så var dagen med Peter Milton över och många funderingar blir det. Ska jag eller ska jag inte lägga filmer på You Tube? Är det i linje med mina intentioner? Kan det missuppfattas? Känns det oproffsigt?

Till slut hamnade filmerna där i alla fall och det känns bra. Piece of cake att lägga ut och göra länkar. Sen skulle ju filmerna in i Barnopacen också…

Sjukdomar, egna och andras, har effektivt förhindrat mycket arbete i vår. Men vi hann visa film på ett personalmöte och på två bokombudsträffar. Där berättade vi också vad cross over-projektet går ut på. Någon förskola skulle gärna vilja att vi kommer och filmar där. Själv är jag tveksam. Ska vi filma barn måste vi ha alla föräldrars tillstånd att lägga ut och dessutom är det roligast att titta på barn som man känner. Annars kan det bli som grannens semesterfilm…

___________________________

Filmdagen med Peter Milton var en intressant men också mycket krävande upplevelse. En jättebra introduktion – men vi skulle behöva veta mycket mer om filmteknik, klippning, redigering mm. Den här biten är ny och okänd för de flesta av oss. Att presentera böcker är en sak, att FILMA dessa presentationer så att det blir medryckande och trovärdigt något helt annat. Att överföra film till datorn och vidare till nätet är inte heller det lättaste… Summa summarum: Vi behöver träna mycket mer på detta!  

———————  

 Äntligen kom så dagen då vi skulle få filma ett bokprat. Peter Milton startade den med att gå igenom lite om hur vi skulle arbeta. På ett väldigt pedagogiskt sätt tycker jag. Mycket bra att vi fick låna filmkameror så att alla kunde ha samma. Den praktiska hanteringen av filmkameran var mycket enklare än vad jag trott. Men samtidigt var det svårt att tänka i bilder. Har aldrig tänkt på att en film består av så väldigt många klipp. Något vi tog fasta på i vår egen lilla film. Det är inte klokt vad mycket vi fått lära oss på så kort tid, även om vi fick jäkta en hel del. Dessutom var det otroligt roligt. Som avslutning tittade vi på alla filmerna som vi producerat under dagen. Det visade sig att vi hade gjort på väldigt olika sätt i alla grupperna och det var kul att se. Vi skulle ha fått med oss samtliga filmer hem på varsin DVD. Men tyvärr blev det lite tekniskt strul på slutet. Så det gick inte. Men så är det ju i vår datoriserade värld ibland.  

————————————————–  

Inför filmning i X: Lite undrande. Svårt att begripa riktigt hur man gör ett filmmanus. För min del hade jag gärna varit bättre förberedd på filmning med någon mer dag om teknik och tillvägagångssätt.  

Efter mötet i X: Kul och intressant. Bra med Peter som instruktör, men vi hade behövt minst en dag till med honom. Det tar tid att göra film och vi hann inte lära oss hur man lägger ut. Så jag vill lära mig mer!  

—————–  

 Jätteroligt att äntligen få komma igång och göra något praktiskt. Nu känns det som om projektet verkligen har börjat. Hade dock velat hålla på mer. Det kändes som om man skulle behöva mer tid för att lära sig skriva manus och redigering, och hur man bäst komponerar ihop de olika klippen, och ljuden för att få smidiga övergångar.   

Det känns som om fokus i projektet ligger lite fel. Det  borde ha varit fler föreläsningar om filmning, och den teknik det medför, och mindre fokus på bokpraten.  

 ——————————————–  

X och jag hade var och en förberett ett bokprat, onödigt för vi hann bara med hans, delvis därför att kameran var ny för oss. Vi var heller inte klara på hur denna film skulle användas.  Vi tänkte oss att detta skulle vara en förövning till det där planerade bokpratet inför klass som vi skulle genomföra nästa år.  

Men så hade tydligen inte andra uppfattat saken, utan tänkt sig att göra en film att lägga ut på Youtube. Då blev det ju lite roligare. Vår var ju ganska träig, även om X är något att visa upp alldeles som han är.  

Vidare: inte klarar vi själva att konvertera filer ! Vi hoppas få hjälp av någon på biblioteket, om det blir aktuellt? Nu känner jag mig osäker på hur projektet kommer att fortsätta. Senare delen , det där med att filma ett bokprat inför klass, har jag hela tiden tyckt verkat konstlat. Möjligen kommer vi någon gång att göra en boktipsfilm ändå, om man nu ska lägga ut den på Youtube eller hur vi kan använda den.  

Jag tycker att den här kursen borde ha varit två. En i bokprat för ovana bokpratare som behöver peppas (de flesta är ju bra av sig själva!) Och en om hur man filmar bokprat, för oss som inte kan tekniken.  

————————————————————-  

 Före: Det var ett tag sedan X och jag gjorde vårt manus så en hel del hade jag glömt…. Men när jag satte mig att läsa boken och manus så blev det spännande direkt. Det kan bli hur galet som helst och kanske riktigt bra, vem vet?  

Efter: Det har varit en intensiv och riktigt rolig dag. Detta borde man göra oftare. Man drar sig för att göra film för att man tycker att det tar sådan tid att redigera, men det behöver ju inte vara så komplicerat. Idag var tiden pressad, men det är samtidigt bra för då forceras man att ”bli klar”. Det är annars lätt att sitta och peta på detaljer i all evighet och liksom aldrig våga bli nöjd.  

Särskilt spännande idag var det för att de olika paren gjorde så olika filmer kring så olika böcker. Trist att tekniken krånglar, men det gör den ju nästan alltid på något sätt.  

Jag börjar redan nu känna ett vemod över att våra tillfällen snart tar slut. Det har varit en bra fortbildning och en spännande grupp att arbeta med!  

————————————————————-Förväntningar inför dagen: Jag tycker att det ska bli spännande att lära sig att filma…men ännu mera ”nyttigt” att lära sig att bli filmad.  Har haft lite svårt för det där med manuset eftersom jag är helt okunnig på det planet. Skulle behövts en dag i manusskrivning innan denna dagen!  

Är inte helt ”med” på ”bokpratande” heller, eftersom detta är ett främmande område för mig som pedagog. Vi brukar dramatisera eller läsa hela sagor för barnen…men här ska man på något sätt stoppa mitt i…..Strange!  

Efter dagen: – Vilken dag! Vi hade privilegiet att vara endast två par i dag ( i går hade det varit fullt av  mer eller mindre okunniga film-elever), så vi hade stor möjlighet till mycket hjälp och feedback av Peter Milton från AV-media.  

 Innan dagen tänkte jag att: två minuters film …det går nog fort…Ack vad jag bedrog mig ! Vi filmade, filmade om, klippte, redigerade…,in i det sista putsade vi på resultatet ändå hade vi glömt att lägga på det ena ljudet så de ”två minuternas film” blev inte två minuter och ändå inte helt bra….Jag förstår att film tar tid att göra!  

Nu gäller det bara att kunna fortsätta detta arbete på hemmaplan med egen kamera och eget program. (pinnacle?)  

————————————————————-  

 Snart dags för inspelning av bokprat. Har kollat i några av de böcker som jag gillar att bokprata om. Hade gärna velat presentera en ny bok men har inte hittat något bra. Det blir nog Skämmerskans dotter men det blir inte precis något agerande. Ett vanligt bokprat fast inspelat – det känns bara konstigt om jag ska försöka spela teater. En sak oroar mig – när jag sett mig själv bokprata kanske jag aldrig mer törs göra det. Självförtroendet kanske helt försvinner på den punkten och jag som har bokprat inbokat redan dagen efter. Bäst att förbereda det på tisdag, på onsdag kväll kanske jag inte alls har lust.  

—————————————————————- 

Inför: Lära mig videofilma?! Visserligen är jag inte tappad bakom en vagn vad gäller teknik, men har inte varit inkopplad på videofilmning tidgare. Äger inte ens en sådan kamera privat … !  

Fast å andra sidan, hur svårt kan det vara? Numera har väl tekniken i och för sig blivit mer sofistikerad, men handhavandet verkar ha förenklats. Eller så är man inte lika rädd själv längre för att använda den.  

Förväntningar? Ja, självklart! Nu ska jag åtminstone lära mig grunderna, så att jag sedan själv kan fortsätta ”pilla” på hemmaplan och förkovra mig i ämnet.  

Efter: Har haft så mycket annat att tänka på på jobbet, att jag ej hunnit reflektera över att tiden för vår filmdag närmar sig med stormsteg. Plötsligt var vi liksom bara där och satt i bilen på väg mot X. Inga fjärilar i magen. Konstigt …  Hur ska jag tolka det?  

Väl på plats kastades vi in i en snabb genomgång av hur kamera respektive redigeringsprogram fungerar. Det var bara till att haka på; vinna eller försvinna!    

Filmen blev ganska ”traditionell”, inga specialeffekter eller annat. Men grunderna kan jag! Det var inte särskilt svårt när allt kom omkring. Och rullgardinsmenyer, ikoner etc arbetar man med varje dag, vilket förenklar användandet av redigeringsprogrammet. Mycket var självklart. Skulle bara haft mer tid. Kanske delat upp filmandet i en dag och redigeringen i en annan. Då hade man fått ut mer ur ”grundkursen”. I det stora hela är jag dock nöjd med dagen.  

Det enda som jag funderar på är hur i hela världen jag/vi ska hinna både filma, redigera etc här hemma?! Tiden är ju som bekant väldigt begränsad …  

——————————————————————  

Fjärde träffen hade vi igår den x:e september. Vi var som vanligt nere i x på x Stadsbibliotek. Igår hade vi Peter från AV-media i Kalmar som hjälpte oss att filma vårt bokprat och sen föra över det på datorn och därefter klippa och redigera filmen så den blev ca 2 min. Han var duktig att förklara och väldigt tålmodig och snäll när man körde fast. Jag har aldrig gjort något sådant tidigare så det var ju inte så lätt precis. Men slutresultatet blev ganska hyfsat ändå.  

Nu är det dags att planera för nästa bokprat som skall vara i ca 5 min. Man måste nog jobba på med detta ofta så man håller saken vid liv.  

————————————————————–  

Inför filmdagen kändes det lite pirrigt, nu skulle det ju ske på riktigt, själva syftet med kursen! Och vi som inte kunde någonting om hur man spelar in en film och bygger upp en historia med hjälp av bilder. Vi hade ju haft en manusträff, där vi försökte tänka oss budskapet vi ville ha fram i bilder, men vi hade som sagt inga förkunskaper om hur man jobbar med film. Att vi visste att tanken med filmandet var att vår lilla film skulle hamna på Youtube där vem som helst kunde se den, gjorde det inte saken bättre. När så dagen kom, gjorde det inte saken bättre att när vi insåg att vi dessutom hade minimalt med tid på oss att göra hela filmen. På en timme skulle alla scener vara filmade, och den rekvisita och miljö som stod till buds, var det som fanns inom bibliotekets väggar. Redan då förstod vi att vår produkt inte skulle kunna bli den proffsiga film vi hade velat, utan istället en ren amatörprodukt. Men vi är ju amatörer, och så här i efterhand förstår jag att det hela skulle ses som en ren övningsuppgift, där alla moment skulle provas, för att vi på så sätt skulle lära oss att utföra det praktiska. Vi hade ju grundtanken med filmen klar för oss innan, men med de ”nya” förutsättningarna blev vi tvungna att kompromissa en hel del med de olika scenernas innehåll, och välja enkla lösningar av det som fanns att tillgå. Därför blev resultatet inte heller den dundersuccé som vi kanske hade hoppats på, men som lärdom gav det en nyttig lektion i filmandets förutsättningar, och visade oss vad vi måste tänka på till nästa gång. Samtidigt så förstår man att vissa scener kan skapas av ganska enkel rekvisita, och att man kan försöka ge tittaren en illusion av vad man vill visa, istället för att visa allt rakt av. Tyvärr gavs vi inte heller så mycket tid till att redigera filmen, och allt ljud la vi på i efterhand. Det som möjligen fattades i vår film, förutom proffsigheten i scenerna, är också bakgrundsmusik, vilket vi helt enkelt inte hann med. Något som jag inte tänkt så mycket på innan, var det här hur en filmare gör med olika klipp. Istället för att zooma, vilket är svårt att göra om det ska se naturligt ut, så gör man istället en massa klipp, och filmar en sak från olika vinklar. Det ser mer naturligt ut, och jag förstår att det är så proffsen gör när de filmar. Med tanke på förutsättningarna, så är jag väl ganska nöjd med vår film. Det är väl som med allt annat, för att göra en bra produkt behöver man träna och göra fel först, för att sedan lära sig av misstagen och till slut kunna bli riktigt bra. Och som tur är, så var ju aldrig meningen att dagens film skulle läggas ut på Youtube! 
—————
Före: Jag var lite osäker på vad dagen skulle utmynna i. Jag och min partner hade förberett bok och gjort ett grovmanus. Men hur skulle vi lyckas skapa den spänning som boken förmedlar i en tvåminuters filmning?  

Efter: Dagen var sprängfylld med kamerateknik, filmning och uppspelning. Jag blev jätteinspirerad och ävenom det var kort om tid för varje moment kände jag mig riktigt utbildad!
De tidigare delkurserna blev tydligare. Rösten, dramatiseringen och det genuint personliga lyftes fram vid filmningen.
Vår grupp fastnade i dramatiseringen av boken och lät nästan bokpratet komma i andra hand. Detta var helt OK och det kändes också utvecklande – att inget är rätt eller fel.
Vi fick en hel del matnyttiga tips vad gäller själva filmningen som jag tror skulle vara ganska svårt att själv finna fram till.  

—————————————–  

Inför träffen i X hade vi förberett oss både en och två gånger, men det innebär inte att det var så väl planerat. Först skapade vi ett manus som vi insåg skulle vara mindre realistiskt att genomföra på så kort tid. Inte för att filmningen skulle ta tid, utan för att vi först var tvungna att lokalisera ett lusthus…  

Så det blev sjörövartema istället. Detta eftersom jag redan haft sjörövaretema vid introduktionen av de nya sexåringarna. Då jobbade jag just med boken Myteri-Märta på Storskräcken och jag hade ju redan fixat fram rekvisita (frånsett skeppet men det löste ju sig på Maris vind!). Så Myteri-Märta-boken blev det och då också en inriktning på yngre barn.  

Inför själva AV-media dagen då så var jag nog förväntansfull snarare än nervös. Det skulle bli skoj att experimentera. Väl där utbröt givetvis ett mindre kaos (i ca fem minuter) innan vi förstod varandra och lyckades strukturera oss. Men sedan gick det fortfort, igång och filma. Många klipp blev det för att vara på den säkra sidan. Larvig kände jag mig och fantastiskt roligt var det just därför! Det var kul att arbeta med kamerorna, de var lätta att hantera.  

Redigeringsarbetet, där kände jag nog mer av den stora tidspressen. Hela tiden fann man fler effekter, mer att pilla med, ytterligare något att greja till. Men eftersom verktyget är väldigt enkelt så hinner man också med mycket på kort tid, jag har inte tidigare jobbat i just detta verktyget men det spelar ingen roll när det är så användarvänligt. 
_____________________
Före:
Jag har faktiskt aldrig filmat något med en filmkamera och än mindre redigerat en film. Bokpratat har jag ju gjort men inte framför en kamera. Tänker att jag kommer att få lära mig mycket nytt på träffen, hantering av en filmkamera och redigering av film. Vi hade förberett genom att göra ett manus till vår film. Vi har valt en fantasyroman för ungdomar som vi båda tycker mycket om. Den är även rätt tacksam att bokprata om då den är spännande och vi fick genast en massa idéer om hur vi kan dramatisera bokpratet.  

Efter:  

Jag upptänkte att det var mycket vi inte tänkt på när vi gjorde vårt manus, så som att vi kan använda ljudet mera och skifta mellan olika kameravinklar. Jag lärde mig mycket nytt idag! Det var inte så svårt att göra en filmsnutt som jag trott. När Peter sa att vi bara hade en timme på oss att filma trodde jag inte att tiden skulle räcka till, men det gjorde den! resultatet blev ok, men vi gör det bättre nästa gång.  

___________________________   

Inför videoinspelningsdagen. Hu vad nervöst!! Men vi har kommit på ett bra manus. Hoppas bara att alla våra idéer går att genomföra. Vi har stor tilltro till tekniken! Vi kom igång lite sent men det är väl den så kallade ”ställtiden” – man grunnar under tiden. Det var riktigt roligt att tillsammans spåna ihop ett manus. Temat hade min kollega kläckt! Vi har hittat ljud, bilder, målat dekor, fixat rekvisita och förstås valt ut böcker. Nu får vi se om vi hinner med allt på 2 minuter!  

Vi hade förstås alldeles för mycket material. Fick klippa och klippa och alla kul specialgrejor åkte bort – bland annat vårt tips på hur man gör en vattenkikare. Hade vi haft 10 minuter så hade det gått bra. Men roligt var det. Inte minst att redigera filmen. Fast där hade vi behövt mer tid också.  

______________________ 

Före: 

Ska bli spännande att prova på att filma och redigera bokprat. Det är utan tvekan denna del av utbildningen som känns mest angelägen att få en inblick i och koll på. Jag har ingen större erfarenhet av att filma och ingen som helst erfarenhet av redigering av film. 

Har försökt att tänka i bilder och har förberett en del föremål att ta med till utbildningsdagen som hjälp att illustrera mitt bokprat framför kameran. Känner ingen större oro inför veckans prövningar, ser mest fram emot träffen.  Ska bli kul! 

Efter: 

Bästa utbildningsdagen hittills! Mycket utvecklande och givande. Kom till insikt om hur låst jag fram tills nu varit när det gäller att tänka i bilder till film. Detta medium öppnar ju så många fler möjligheter än vad jag tidigare insett. Genom klipp och omtagningar kan ju bokpratet successivt byggas upp till något riktigt bra och roligt för alla parter. Oerhört lärorikt. 

Önskar mig fler dagar för att utveckla mina kunskaper på området, så att en hyfsat stabil grund att stå på kan byggas upp. Visst, med en tillgänglig filmkamera får man prova sig fram för att utvecklas och bli skickligare efter hand. När det gäller redigeringen, däremot, skulle vi verkligen behöva mer än den knappa halvdag vi igår fick för att lära oss grunderna. I annat fall kommer arbetet framöver med dramatiserat bokprat att kräva en så stor arbetsinsats att det knappast finns tid för det inom ordinarie arbetsvecka. 

Ett naturligt steg vidare nu inom cross-over-projektet skulle därför, som jag ser det, vara att få möjlighet att fördjupa våra kunskaper kring filmning och redigering. Att som det nu är bestämt ”avsluta” vår gemensamma del av projektet med ännu ett bokprat känns som flera steg tillbaka. 

När jag gick till dagens träff visste jag inte riktigt vad som skulle hända eller vad som förväntades av mig. Vi har en videokamera hemma som används då och då men mer van än så är jag inte. Särskilt inte då de gäller att redigera och använda sig av datorn. 

Dagen blev mycket lyckad. Det blev många skratt och omtagningar. Vi fick tips och lärde oss att ljuset i rummet har väldigt stor betydelse för hur resultatet blir. Kameran vi använde oss av var väldigt lätt att lära sig och att sedan ladda över allt till datorn gick mycket smidigare än vad jag trodde. Vilka program det finns! Det är ju helt otroligt vad man kan göra genom att bara klicka på några tangenter. Tyvärr skulle jag nog inte kunna sätta mig och göra samma sak idag. Det är ju alltid lätt att följa en instruktion  och kolla när någon annan gör samma sak men att komma ihåg alla de moment vi gjorde i redigeringsprogrammet är omöjligt. Då skulle jag behöva en ordentlig manual eller beskrivning. Det var roligt att se de andras presentationer, man fick många tips på hur man kan göra. 

Så här efteråt har jag nog missuppfattat hur examinationen ska gå till. Jag eller vi tog för givet att vi skulle filma våra bokprat och visa upp dem på examinationsdagen. Då hade vi fått tillfälle att öva hemma och sedan visa vårt färdiga resultat. Nu blir det ju bara ett vanligt bokprat, annars hade man ju kunnat spela teaterapa för en dag och ha med rekvisita som passar in på böckerna man har valt. 

Jag hade nog inga speciella förväntningar inför filmdagen med Peter Milton. Visste nog inte riktigt exakt  vad dagen skulle innehålla.  En sak som förvånade mig mycket var hur nervös jag blev när X filmade mitt bokprat. Det var jätteläskigt! 

Arbetet med redigeringen utav filmen var lättare än jag hade trott. Programmet som vi arbetade var väldigt logiskt uppbyggt. Den största behållningen utav dagen  var nog ändå att se de andras filmer. Man inser hur många olika sätt man kan göra en presentation på. 

Förväntningar: 

Jättekul att ha manusträff och riktigt få planera ett bokprat tillsammans med någon annan för en gångs skull. Fick en chans att riktigt prata om en bok och gå igenom vad man ville föra fram och vad som kunde vara bra att utelämna för att läsaren sedan ska få en riktigt bra läsupplevelse. Det var också kul att få tänka på ett nytt sätt i och med att man mer skulle visualisera boken. Många idéer kring vad som skulle kunna visas på videon som det så småningom ska bli. Hoppas att vi får lära oss hur man kan klippa ihop det vi själva filmar med andra videoklipp och ljudeffekter. Fick även inspiration till att man tillsammans med ungdomar skulle kunna göra och filma boktrailers. Alltså som en filmtrailer där man får se snuttar av filmen och blir sugen på att se den, men att man gör det för en bok istället. Ett framtida projekt kanske…   

Reflektion: 

Riktigt roligt att få pröva på att filma – aldrig gjort det innan. Bra att få se sig själv och se hur man rör sig och pratar. Kul att få lära sig redigeringen men skulle önska mer tid till att gå igenom kring hur man kan lägga till ljudeffekter etc. Att filma bokprat ger ju andra möjligheter till att skapa stämning och använda rekvisita på annat sätt än vid ”vanliga” bokprat och då vill man gärna få pröva på just detta. Bra också att vi fick feed-back på filmningen så att man vet att man bör tänka på ljud och ljussättning i framtiden. 

 Snart dags för inspelning av bokprat. Har kollat i några av de böcker som jag gillar att bokprata om. Hade gärna velat presentera en ny bok men har inte hittat något bra. Det blir nog  X X men det blir inte precis något agerande. Ett vanligt bokprat fast inspelat – det känns bara konstigt om jag ska försöka spela teater. En sak oroar mig – när jag sett mig själv bokprata kanske jag aldrig mer törs göra det. Självförtroendet kanske helt försvinner på den punkten och jag som har bokprat inbokat redan dagen efter. Bäst att förbereda det på tisdag, på onsdag kväll kanske jag inte alls har lust. 

 Filmdag. Det var kul att prova. Vi hade inte alls tänkt på möjligheterna att spela in en bit i taget och att lägga in andra bilder mitt i bokpratet. Jag tänkte att man spelade in allt i ett svep och att i stort sett enda möjligheten att variera var att zooma in något. Med kunskap om tekniken om vad som är möjligt kan jag nu se helt andra sätt att göra en boktipsfilm. Andra deltagare hade som väl var redan fattat detta, X:s och X:s film var helt suverän. Vilka proffs! Det var inte så enkelt att lägga över filmen, konvertera och redigera. Vi (i alla fall jag) hade behövt öva mycket mer på detta. Det går ju att göra på hemmaplan men man behöver någon att fråga varje gång det hänger upp sig och någon som kan ge tips om hur man kan göra. Vi skulle behöva minst en utbildningsdag till om detta. Vad jag förstår har vi inte tillgång till teknisk hjälp vid nästa träff när vi ska filma bokprat. Vi skulle också behöva prata mer om var man kan hitta fria ljudillustrationer. 

_____________________________________________

Före:

Jag har planerat att välja havet som tema inför första filmförsöket. Det är min dragning till hav och båtar som får mig att välja ämnet.

 Böckerna jag har valt är en faktabok som heter med sand mellan tårna. Den innehåller många uppslag om aktiviteter vid hav och strand, samt en bok om StormStina, som under somrarna får bo hos sin morfar ute vid havsbandet. Det är roligt och ganska lätt att få ihop ett manus i ett ämne som man känner till, jag ser fram emot att försöka filma.   

Jag har arbetat med bild i olika former, men aldrig i form av film.

Efter:

Det kändes nyttigt att få upp ögonen för film och filmteknik. Jag kommer ofta på mig själv att räkna sekunder i bildsekvenser i reklam och filmer, titta på kameravinklar, bildspråk, ljud mm. Ett extra plus i kanten är att jag vid glömska, kan via pim förnya minnet när det gäller redigering och filmteknik, tryggt att få support via nätet där man kan arbeta i egen takt.

Inget blev som jag tänkt. Jag insåg det omöjliga att hinna med manuset under den angivna tiden, det var bara att slakta ner våra texter. Slaktandet stal en del av vår inspelningstid, men detta får jag betrakta som en lärdom. Lite tidsmässig stress samt ovana att agera framför kamera, gjorde att jag kom av mig och tappade tråden. Jag fokuserade på att filma, detta gick mycket bättre.

Jag tycker att det var en mycket bra dag, Peter ledde oss genom teknikens snårskog på ett bra sätt. Det känns dock som att Peter gärna skulle få delge mer av sina kunskaper.

_____________________________________

Bonusdag, film                                                                                                            2 (3)

Vi var på  en bonusfilmdag med Peter Milton förra veckan. Vi hade förberett och filmat ganska mycket men man inser hur svårt det är att få fram exakt det man vill visa. Det blir inte alltid som man tänkt. Det  var dock nyttigt att jobba med redigeringsprogrammet en gång till. Förhoppningsvis sitter kunskaperna lite bättre nu!

Före:

I morgon ska vi få en extra dag med handledning i redigering av filmer. Tack för det! Vi har köpt in redigeringsprogrammet Pinnacle men inte hunnit testa det. Bara installerat och kollat hur det ser ut, så det ska bli bra hoppas jag. Vi har spelat in totalt 5 filmer och bestämt vilken vi ska börja jobba med i morgon. Vi har fått hjälp med filmningen av en kollega eftersom X och jag nästan aldrig är på biblioteket samtidigt utan att någon av oss har pass i informationen. Vi hoppas att vi hinner med att göra klart en av filmerna och ser fram emot att lära oss mer. Tågresan har vi tänkt ägna åt att läsa manualer (inte favoritläsning).

Efteråt:

Filmredigeringsdag igår. Jag känner mig fortfarande ganska förvirrad. Redigeringen är inte så enkelt. Jag skulle behöva sitta många timmar och träna och lära mig använda Pinnacle. En film blev hyfsat klar. Vi kunde jobbat mer med den, finslipat – men det får vara bra nog så här. Man måste nog bestämma sig för att vara nöjd även om man vet att resultatet kunde blivit bättre med mer tid. Annars lär man aldrig bli klar.

På egen hand:

Så skulle jag då sätta mig med redigeringen av XY. Det borde vara enkelt, scenerna i rätt ordning, några ljudillustrationer, lite klipp i slutet av scenerna. Vi har den nyaste Pinnacle-versionen, det såg ganska annorlunda ut mot den vi jobbade med i X. Men lika bra att försöka lära sig den, den borde ju vara bättre. Det tog tid! Programmet hängde upp sig, datorn låste sig flera gånger, suck – nu blev jag trött och missmodig. Kom i stort sett ingenstans. Jag får repa nytt mod till nästa tillfälle då det finns möjlighet att sitta ner med det här.

Nu är det ett år sedan vi gav oss in i projekt Cross over. Nu borde vi kunna det här med att filma. Och visst har vi gjort manus och börjat på ett par nya filmer, men som vanligt räckte inte tiden till. När vi väl kom igång med filmredigerandet och jobbade som bäst, så var tiden slut. Hade vi bara fått en timme till, så hade vi säkert lyckats. Men det är mycket som ska gås igenom och visas, och sen måste vi ju ha lite fika och lunch också. Jag kan förstå att det är en idé med att ha en deadline att anpassa sig till, vi har ju normalt sett i vårt jobb inte heller så mycket tid att lägga på filmandet. Därför får man väl se den här extra dagen i filmredigering som en nyttig träning. Och kanske måste vi sänka ambitionerna med filmandet och hitta enklare lösningar i de olika scenerna. Det som går snabbast att filma är naturligtvis att bara filma ett traditionellt hållet bokprat, där en person står rakt upp och ner och lovprisar boken han eller hon håller i. Då behöver man ju inte heller lägga på något ljud i efterhand. Men med filmkamerans hjälp ville vi åstadkomma något mer. Vi ville utnyttja filmens möjligheter och åstadkomma en trailer eller en reklamfilm för boken. Något annat, som skulle kunna väcka barnens intresse. Det finns dock genvägar och små knep som man kan ta till när man vill filma scener som annars kan vara svåra att fånga i verkligheten. Så vi kanske får börja tänka lite annorlunda, och försöka hitta enklaste vägen, utan att för den skulle ta bort dramatiken. Men faktum kvarstår, för att få en välgjord och proffsig film av god kvalitet så krävs det att man lägger ner tid på klippning, ljud, musik och bildtexter, det tar tid, helt enkelt! Och den tiden måste vi få, om det inte ska bli en hafsig film som inte gör någon glad. Jag tycker att många hade gjort bra filmer med de medel som stod till buds, och genom att göra mer film och titta på varandras, kan vi lära oss och kanske till slut bli riktigt duktiga.

____________________________________________________________________

 Om upphovsrätt:

Jag har varit i kontakt med Berghs förlag angående vår bokpratsfilm X Y Z. De var väldigt positiva, men det franska förlaget i sin tur var lite mer försiktiga. Först och främst vill de att jag skickar över Dvd:n och sedan vill de även ha en projektbeskrivning på engelska. Jag har försökt att spara ner bara vår film från skivan, men inte lyckats. Tror du att någon hos er kan lösa det på något sätt? Det är väl inte så bra att skicka allas filmer. Den engelska översättningen skulle jag däremot kunna lösa själv. Jag antar att det inte behöver vara en så lång beskrivning. Det är visserligen inte världens bästa film, men det hade ändå varit bra om vi kunde använda den på våra sidor. I vilket fall som helst har jag lärt mig en hel del av detta. Som t.ex. fördelarna med att bara använda bokomslaget och att använda svenska böcker.

 Och så här gick det:

Tack för igår. Jag kommer att sakna våra projektträffar framöver.

Måste även berätta att vi till sist har fått ett positivt besked angående vår första bokpratsfilm: Som en groda. Nu har det franska förlaget gett oss tillåtelse att lägga ut den på Youtube. Det är bara lite uppgifter om illustratör mm. som de vill att vi tar med. Så vi får ta tag i det så fort vi kan.

 Ur loggboken, före ….

Idag har vi spelat in råmaterialet till en ny bokpratarfilm. Det är verkligen roligt att få hålla på med sådant här. Man känner sig privilegierad.

…och efter:

Igår hade vi en bonusträff där vi redigerade en ny film med hjälp av Peter Milton. Det var verkligen bra att vi fick ytterligare en gång på oss att öva. Den behövdes för det är inte helt lätt. Men nu känner man sig mycket säkrare.

Idag har jag lagt ut filmen på Youtube och det gick ju bra. Crossoverprojektet har gett mig väldigt mycket och överhuvudtaget tycker jag att det har varit ett bra upplägg.  Dessutom har jag lärt känna min samarbetspartner och vi kommer att arbeta vidare tillsammans i vår. Vi kommer att filma elevers bokprat och har börjat fundera över formerna för det.

Annonser

One Response to Att filma

  1. Pingback: Crossover – dramatiserade och filmade bokprat med mera « Crossover – bokprat och läsfrämjande 2.0

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: