Barnen filmar

Barn testar – vuxna tvekar

Cross-over har handlat mycket om att vi vuxna ska lära oss nya metoder och tekniker. Att filma och redigera har absolut varit nyheter för de flesta av oss. Detta har inneburit att våga jobba med ”det tekniska” – filmkameror, mickar, stativ, använda datorer och nya program helt andra saker än att skriva… stora trösklar att kliva över och ett annorlunda sätt att tänka. Vad innebär det för oss traditionella text-människor att tänka bildspråk, bildberättande, kameravinklar, redigeringsprogram? 

Barnen är målgruppen

Det är viktigt att vi vuxna kan grunderna kring tekniken. Men vi måste inte kunna allt! Barnen lär sig snabbt av oss, de vågar gå vidare och snart är det vi som lär oss av dem istället när det gäller tekniken, nyfikenhet, oräddhet och knapptryckningar. Vi vuxna behövs dock alltid som handledare, gruppledare och samtals-/idépartner!

Se exempel på filmer gjorda av barn längst ner på denna sida.

_________________________

Erfarenheter och reflektioner kring arbetet med barns filmande

Svängsta: Eva Eriksson och Eva-Charlotte Warnerfors, Möllegårdens skola

Boktipsfilmer med barn i F-2-klass

Nu har vi, Eva-Charlotte Warnefors och jag, Eva Eriksson, avslutat vårt film-projekt med att göra boktips-filmer i en F-2 klass. Under tre fredagar arbetade vi tillsammans med eleverna och resultatet blev fyra olika filmer. Vi började med att dela in eleverna i fyra grupper där varje grupp bestod av 4 – 6 elever. Varje grupp fick sedan välja mellan två böcker som vi valt ur årets bokjuryböcker.

Eleverna i varje grupp läste tillsammans böckerna högt, de valde vilken bok de ville jobba mer med och började sedan diskutera vilka händelser de ville visa ur boken. Därefter var det dags för barnen att göra manus till sina filmer: de skrev, ritade och formulerade repliker.

Eva-Charlotte och jag tog ansvar för två grupper var som vi diskuterade manus med och som vi sedan filmade när tiden var inne. Eleverna visade prov på stor fantasi och härlig scennärvaro. Vi vuxna fick hjälpa till med att regissera och se praktiska lösningar.

När arbetet med att filma scenerna var slut tog det stora redigeringsarbetet vid. Nu var det dags att redigera ihop dessa scener till fyra olika filmer med berättarröster, bildövergångar, bakgrundsljud, vinjetter, eftertexter etc. Detta är ett kul men mycket tidskrävande jobb!

Så var det äntligen dags att visa filmerna för barnen och deras pedagoger – vilken lycka! Det blev massor av glada skratt och stolt gnistrande ögon och självklart rungande applåder!

Tre av dessa filmer har vi nu lagt ut på nätet. Alla kan enkelt nå dessa filmer från bibliotekets webbsida på kommunens hemsida samt även från skolans egen hemsida. Eftersom det fanns flera barn i klassen vars målsmän inte ville att de skall finnas med på bild på nätet så valde vi redan från början att de skulle bilda en gemensam grupp. Den film som dessa elever gjorde finns alltså ej tillgänglig på nätet av hänsyn till dem.

På vägen har vi gjort en hel del nyttiga lärdomar om att filma ute och inne, att använda sig av mikrofon eller inte, hur man vinklar kameran och inte och för att inte tala om hur man använder redigeringsprogrammet och alla funktioner och finesser ….nyttiga kunskaper som vi kommer att använda oss av framöver. Det har varit riktigt roligt! Eleverna har varit översvallande glada och intresserade – och framför allt nöjda och stolta nu när resultatet är klart. Jag känner mig mycket nöjd med vårt projekt och med det fantastiska samarbetet mellan Eva-Charlotte och mig. Ett samarbete som vi och våra verksamheter kan dra så stor nytta av och som är så kul och berikande!

Behöver jag tillägga att de böcker vi gjort filmer om har varit populära att låna och läsa?!?

Jag provade ju redan tidigt i våras att göra en boktipsfilm med tjejer i skolår 5 och det är spännande att se hur olika och lika man kan jobba med elever i olika åldrar. Jag tror nog att jag vill prova mer boktipsfilmer med äldre elever… kanske jag testar ett projekt med sexans elever i höst!

Bokfest för Bokjuryn

För att fira bokjuryns avslutning ställde vi till med ett hejdundrande kalas! Vi hade ett digert program i skolans idrottssal där vi samlade skolans alla 125 elever och all personal. Där tittade vi på ett bildspel med foton från vår uppskattade temadag och böcker och läsning och skolorkestern spelade.

Eva läste brev och ett nytt manus som vi fått från vår favoritförfattare Mårten Melin som därmed nästan kom som på återbesök, om än bara i brev- och foto- form. Eva-Charlotte och Eva presenterade skolans vinnande bokjuryböcker under trumpetfanfarer och jubelapplåder.

På vårt kalas kom också en härligt skräckinjagande hemlig gäst (som vi kan samarbeta med tack vare vårt crossover-projekt) på besök med ett jättelikt paket fyllt av böcker till skolan bibliotek. Slutligen fick alla se premiärvisningen av Noa kör bil- filmen som mottogs med varma applåder och jubel. Kalasets avslutning bestod som sig bör av diplom och glass till skolans alla lässugna ungar!

Skolans Biblioteksgrupp vill också boktipsfilma

Skolans biblioteksgrupp med representanter från olika klasser brukar hitta på en hel del aktiviteter i skolans bibliotek, nu vill de göra egna boktipsfilmer! Jag ser det som en bra aktivitet för dem att jobba vidare med… Vi har redan provat på många olika sätt att nå ut med tips och inspiration och detta blir en ny aktivitet att förhoppningsvis starta upp med till hösten om vi nu inte hinner innan sommarlovet…

Boktipsfilmer som metod för boksamtal och läsfrämjande

Att göra boktipsfilmer är spännande, men bara ett sätt av många att nå ut med tips och inspiration. Jag känner personligen att den största vinsten är för de barn som varit med och gjort filmen, de har fått möjlighet att diskutera boken innehåll, reflektera och diskutera. Detta arbete är absolut läsfrämjande och framförallt en god träning för barnen att diskutera böcker och att öva sig på att förstå innehåll och sammanhang. Helt enkelt ett sätt att föra boksamtal.

__________________________

Borgholm

Kort efter mötet [Såddverksamhet för pedagoger i kommunen, oktober 2009] var en lärare (särskild undervisningsgrupp för 6-9) redan igång med arbetet att filma. Hon låter killar i gruppen välja, läsa och filma bilderböcker som sedan ska visas för en förskolegrupp. Ett fint frö och ett bra sätt att skapa mening. Flera andra lärare ute på skolorna har också visat intresse för att ta del i detta och att överhuvudtaget arbeta mer med film.
________________________________________

Barns filmer






Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: